Hej!

På GP rivstartar vi hösten och satsar mer än någonsin – på nyheter. Vi har helt nya medarbetare, vi slår helt nya trafikrekord, lanserar en helt ny tidning och har tagit fram helt nya digitala annonsformat. Allt detta och mer i september månads nyhetsbrev.
Välkommen till ”nya GP”.

Magnus Andreasson
Försäljningschef, GP

Bokmässan, SHL och USA-valet. GP bevakar.

Nyhetsmässigt står vi inför en händelserik höst. Sporten fokuserar på Allsvensk guldstrid och tar pulsen på iskalla hockeyspelare. Dessutom breder Bokmässan återigen ut sina vingar över staden. GP finns givetvis på plats – hur syns du i sammanhanget?

Sporten kommer att bevaka Allsvensk guldstrid och redan nu konstaterar GP:s Johan Rylander att ett guldfirande på Götaplatsen till våren är inom räckhåll.
Den 17 september går startskottet för SHL – den högsta serien i svensk ishockey som består av fjorton lag – premiären ägde rum i Scandinavium men nu följer vi med spänning vad som händer härnäst.
Vi storsatsar på Bokmässan där GP har egen monter och bjuder på massor av spännande gäster, talare och mingel. Bland årets hetaste gäster finns kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke, videobloggaren Clara Henry och författaren David Lagercrantz.
Sedan kan vi givetvis inte undgå att hårdbevaka USA-valen och se på Donald Trump-effekten. Läs gärna mer om när Cecilia Krönlein berättar om GP:s redaktionella höstsatsningar här.

GP slår nya rekord!

GP:s nya mobilrekord ligger på över 650 000 unika webbläsare i veckan! Dessutom satte GP samma vecka det bästa totalresultatet någonsin – med över 1,2 miljoner unika webbläsare/vecka!
Att slå trafikrekord är kul men att gå framåt så här kraftigt är rent ut sagt fantastiskt, säger Ingela Jansson, arbetsledare digitala kanaler på GP.

Tidigare låg GP:s mobilrekord på 631 000 unika webbläsare i veckan – men nu är den nya rekordnoteringen på hela 653 000. Tidigare låg GP:s totalrekord (mobilt plus desktop) på 1 140 216 (vecka 35) – men nu är den nya rekordnoteringen på hela 1 200 009 unika webbläsare.

Branschstatistiken redovisas i KIA Index (www.kiaindex.se). Där presenterade GP nu i veckan även dess näst bästa siffra för desktoptrafiken, alltså ni som läser GP i datorn, någonsin! Vecka 36 hade gp.se 547 000 unika webbläsare, en siffra som bara överträffats en enda gång tidigare (557 000 unika webbläsare under vecka 49 i fjol).
– Att slå trafikrekord är kul men att gå framåt så här kraftigt är rent ut sagt fantastiskt, säger Ingela Jansson, arbetsledare GP:s digitala kanaler.
Under rekordveckan var flyktingströmmen i södra och östra Europa den största nyhetshändelsen – och GP gav ämnet ett stort utrymme. Bland annat hade vi ett team i Ungern och vid gränsen mot Serbien som skickade löpande uppdateringar.
– Det märks på våra läsare att vi träffat rätt med våra redaktionella prioriteringar. Under rekordveckan har vi verkligen öst ut bilder och GPTV-material från fotografer både i Göteborgsområdet och från våra team i utlandet vilket varit väldigt uppskattat, säger Markus Hankins, GP:s Onlinechef.

Nya format med enkelhet som ledord!

Våra digitala kanaler utvecklas inte bara innehållsmässigt utan även utseendemässigt. Att kunna presentera innehållet på ett relevant och lättförståeligt sätt är avgörande för såväl våra läsare som för våra annonsörer.

Vi jobbar ständigt med att förbättra och ändra om i våra digitala kanaler. Ett led i att öka annonsernas observationsvärden och det upplevda läsvärdet för besökarna har varit nya annonsytor. Med enkelhet som ledord, har våra format anpassats och kan användas oavsett device (mobil eller desktop), däribland den nya artikelannonsen som är 320x320px. Vidare strävar vi mot att kunna sälja vissa av våra annonsytor på ”in-screen”, något vi hoppas kunna ha klart under oktober månad. Med in-screen menas att minst 50% av annonsen måste vara synlig i skärm i minst 1 sekund för att det skall klassas som en annonsvisning.
Och för alla våra västkustvänliga annonsörer som har ett större upptagningsområde så kan vi också erbjuda såväl RON* som ROS* på alla Stampen Local Medias sajter.Och fler förändringar och förbättringar är på väg.
Med en stabil trafiktillväxt den senaste tiden och ett ständigt jobb med att utveckla våra produkter så ser jag mycket ljust på framtiden, säger Henrik Carlsson som är Försäljningschef för GP:s digitala kanaler.
För att veta mer om våra digitala nyheter, kontakta oss mer än gärna.
Läs mer och kika på våra förändringar här.

*ROS Förkortning för Run Of Site och betyder på vår sajt att du köper ett format som syns genomgående på hela sajtens alla underkategorier såsom sport, ekonomi & bostad mm. ROS kan även köpas med samtliga format.
*RON Förkortning för Run Of Network och innebär att man köper annonsutrymme över ett bredare spektra av sajter, utan möjlighet att välja en specifik sajt. Väljer du RON i din kampanj ingår följande sajter: gp.se, hallandsposten.se, hn.se, ttela.se, stromstadstidning.se och bohuslaningen.se”

Premiär för Cityliv!

Cityliv är en sprillans ny livsstilstidning för dig som bor i Göteborg. Över 120 000 hushåll får en hemburen och helt gratis tidning fylld med inspiration och hand­fasta tips om mat, mode, träning och hälsa, skönhet och heminredning. Och detta lagom inför såväl helg som löning med start 22 oktober.
Och givetvis är den anpassad så att du som annonsör ska få ut maximal effekt av din investering.

Cityliv är en sprillans ny livsstilstidning för dig som bor i Göteborg. Över 120 000 hushåll får från den 22 oktober en hemburen och helt gratis tidning fylld med inspiration och handfasta tips om mat, mode, träning och hälsa, skönhet och heminredning. Och detta lagom inför såväl helg som löning med start 22 oktober. Tidningen riktar sig främst mot medvetna kvinnor i 30-årsåldern. De har pengar att spendera och håller sig ajour med det senaste. Citylivs innehåll är utvalt och anpassat efter deras preferenser och intressen. Bakom det redaktionella innehållet står OTW.
Genom några enkla val, kan du få ut maximal effekt av din medieinvestering. Förutom annonsformat, kan du välja att synas i samband med en önskad redaktionell kategori som är relevant för just din produkt. Dessutom kan du välja om du vill synas i en specifik del av Göteborg då tidningen går ut i tre riktade editioner. Läs mer här

Paketering för höstens nystart.

Hösten innebär nystart för de flesta; man börjar kanske skolan, ett nytt jobb eller inleder nya vanor i allmänhet.
Har du något du vill tipsa om? Välj själv vad du vill marknadsföra, medan vi skapar förutsättningarna för dig att göra så med våra tre höstpaket.

Skräckscenario för eGP?

Lördagen den 31 oktober är det alla helgons dag, en s.k. pappersfri dag. Våra prenumeranter kommer däremot att få ta del av massor av nyheter i skräckens tecken. Och givetvis allt som en riktigt bra lördagstidning ska innehålla; kultur, nöje, sport, reportage och dina annonser – tack vare eGP.

Prata med din ordinarie kontaktperson för mer information kring hur du kan synas i samband med vår pappersfria dag 31 oktober eller läs mer här.

Nytt om namn!

Nystart är verkligen ingen underdrift. Till GP har man t.ex. gjort tunga och tongivande redaktionella rekryteringar; Ingrid Norrman är ny kulturchef, Christofer Ahlqvist ny nyhetschef och Susanna Birgersson är ny på ledarredaktionen. Satsningen på att stärka redaktionen kommer också att fortsätta.

Den nya försäljningsorganisation för GP och hela Stampen Local Media står vår nya försäljningsdirektör Linda Forsberg för. Tillsammans med försäljningscheferna Magnus Andreasson, Roger Thilander, Henrik Carlsson och Michael Fällström ska organisationen möta kunderna på deras premisser med en spännande och effektfull produktportfölj.
Och avslutningsvis, samordnas all digital verksamhet under Peter Holmlund som är vår Chief Digital Officer som ska skapa en gemensam kultur, fokusera och göra gemensamma satsningar.
Dessutom: Markus Hankins, Onlinechef GP och Lillemor Wallenius, Affärschef Digitalt & Nisch.

Ta del av GP:s tidigare nyhetsbrev nedan.

Hej!

I detta nyhetsbrev bjuder vi på nyheter från näringslivet. Vi berättar om varför eGP är den ultimata hybriden mellan vår papperstidning och en digital produkt, inte bara för våra läsare utan också för dig som annonsör.
Sommaren är het även på nyheter och evenemang och vi bevakar allt från prinsbröllop till Almedalsveckan, inte minst med hjälp av våra proffsiga fotografer. Avslutningsvis vill vi tipsa om föreläsningen ”I huvudet på Johanna Öberg, den nytillträdda VD:n på Stampen Media.

Magnus Andreasson
Försäljningschef, GP

I huvudet på Johanna Öberg

Vill du veta vad som rör sig i huvudet på nytillträdda vd:n för Stampen Media och hur man ska lyckas förena digitala satsningar med försäljningstillväxt? Föreläsning på Stora Teatern 15 juni.

Ny sajt – Affärer i Väst

Affärer i Väst är den spännande rösten som skildrar företag och entreprenörer i Göteborg och dess närhet. Nyfiket och engagerande innehåll med människan i fokus skapar en unik mötesplats för alla med intresse av stadens affärs- och näringsliv.

Ny sajt – Affärer i väst
Affärer i Väst är den spännande rösten som skildrar företag och entreprenörer i Göteborg och dess närhet. Med nyfiket och engagerande innehåll som berör ges näring till stadens affärsliv. Här står företagare och företag i centrum och den till synes vardagliga, lokala nyheten är den allra viktigaste.

Affärer i Väst är den spännande rösten som skildrar företag och entreprenörer i Göteborg och dess närhet. Nyfiket och engagerande innehåll med människan i fokus skapar en unik mötesplats för alla med intresse av stadens affärs- och näringsliv. Förutom nyheter, intervjuer och krönikor lyfts aktuella profiler och evenemang. Affärer i Väst berättar riktiga historier om riktiga människor där företagare och företag är i centrum och lokala nyheter de allra viktigaste.
Affärer i Väst strävar efter att vara en närande plats där idéer om nya affärsmöjligheter och samarbeten börjar gro. En plats för alla som är intresserade av näringsliv och lokal samhällsutveckling i Göteborg.
Läs mer på affarerivast.se
Foto: Kent Hallgren

Köp helsida i GP för
10 000 kr!

eGP är den perfekta hybriden mellan vår papperstidning och en digital produkt. Den utkommer 365 dagar om året och är omtyckt och efterlängtad av 45 000 läsare varje dag.

eGP är den perfekta hybriden mellan vår papperstidning och en digital produkt, åtminstone om man frågar våra läsare. Varje dag läser fler än 45 000 personer tidningen via sin smartphone, surfplatta eller dator. Genom helsidan har du som annonsör möjlighet att få riktigt stor impact.
eGP är den perfekta hybriden mellan vår papperstidning och en digital produkt, åtminstone om man frågar våra läsare. Låter det komplicerat? Tänk papperstidningen och allt vad den innebär; de senaste världsnyheterna, de granskande reportagen, bilderna, spaningarna, debatterna, annonserna, familjesidorna, även korsorden och serierna. Tänk likadant för eGP. Allt det ingår nämligen här med, men till skillnad från papperstidningen utkommer eGP 365 dagar om året och man kan ta del av den oavsett var man än befinner sig någonstans – via sin läsplatta, smartphone eller dator. Precis som för våra läsare, vill vi skapa den perfekta hybriden även för dig som annonsör och erbjuder nu ett välkänt annonsformat: en helsida som är precis som en helsida i GP fast med fler möjligheter. Läs mer om vad våra läsare tycker om eGP och hur annonseringen går till rent praktiskt.

Foto: Viktor Holm

Bäst och socialast i klassen?

GP toppar en rykande färsk rankning över ett antal lokala morgontidningars arbete i sociala medier. Framför allt hyllas #lyftgbg-kampanjen i bildappen Instagram.

GP toppar en rykande färsk rankning över ett antal lokala morgontidningars arbete i sociala medier. Framför allt hyllas #lyftgbg-kampanjen i bildappen Instagram.

Nyligen publicerades en rapport över hur framgångsrika ett antal lokala morgontidningar är i sociala medier. Till stor glädje rankas GP högst följda av Sydsvenskan på andra plats och Dalarnas tidningar som trea.
Rapporten presenterades i branschtidningen Medievärlden och analysen har gjorts utifrån en statistisk modell av tidningarnas arbete i Facebook, Twitter, Youtube och Instagram.
Framför allt är det vårt arbete med bildappen Instagram som gör oss till vinnare. Rapporten lyfter speciellt fram tävlingen där närmare 6 000 bilder taggades med #lyftgbg.

Följ oss här:
www.instagram.com/goteborgsposten
www.facebook.com/goteborgsposten

Enklare än Rubiks kub!

Mobilannonseringen börjar bli allt mer avgörande och populär bland våra annonsörer, men hur man syns i mobilen för att nå ut med sitt budskap kan vi få hjälp av med kuben.

Mobilannonseringen börjar bli allt mer avgörande och populär bland våra annonsörer, men hur man syns i mobilen för att nå ut med sitt budskap kan vi få hjälp av med kuben.

En kub med fyra budskap och möjlighet till olika klickfunktioner.
Detta kan vi erbjuda:

Ring upp:
Uppmana kunden att ringa direkt. Ett klick på annonsen låter användaren ringa ditt nummer.

Rabattkupong:
Ett klick på annonsen låter användaren ladda hem en rabattkupong som kan användas i butik.

Länk till hemsida:
Länka annonsen till din hemsida eller låt oss skapa en mobil kampanjsajt som du kan länka till.

Lägg till i kalender:
Har du ett event som du vill att användaren ska minnas? Ett klick på annonsen skapar en händelse i kalendern.

Skicka e-post:
Ett klick på annonsen öppnar ett nytt mejl med fördefinierad mottagaradress, titel och meddelande.

Givetvis kan vi tillägga följande:

Geostyrning:
Vi styr kampanjen så att den bara visas för de som befinner sig i ditt upptagningsområde.

Kampanjsajt:
Har du ingen mobil landningssida så kan vi producera en åt dig. Se demo på kuben här.

Bilderna som skildrar och engagerar!

Vi har nog aldrig fotat så mycket som nu och det verkar inte heller som om intresset falnar – något vi tagit fasta på. GP:s fotografer tar bilder på de de populära evenemangen. Hur syns du i sammanhanget?

Vi har nog aldrig fotat så mycket som nu och det verkar inte heller som om intresset falnar. Med förbättrade kameror och enkel publicering kommer vi allt närmre varandra och det som vi tycker om – något vi tagit fasta på.

Förra året tog GP:s fotografer bilder på bland annat Håkan Hellström på Ullevi och artisterna från Way out West i Slottsskogen. Bara zoombilden från Göteborgsvarvet gav 500 000 visningar på tre dagar.
I år satsar vi ännu mer på just bildbevakningen och som annonsör har du möjlighet att vara en väsentlig del av de stora evenemangen i Göteborg. Nu är det bara att välja från listan nedan vilket sammanhang som passar ditt varumärke bäst – antingen som exklusiv annonsör eller tillsammans med andra.

Juni: Studentavslutningar
12 juni: Foo Fighters på Ullevi
21-27 juni: Volvo Ocean Race, segling
23 juni: One Direction på Ullevi
29 juni-4 juli: Partille Cup, handbollsturnering
29 juni-4 juli: Stena Match Cup, Marstrand, segling
12-18 juli: Gothia Cup, fotbollsturnering
13-15 augusti: Way out West
16 augusti: IFK Göteborg-Häcken, Allsvenskt derby
22 augusti: Metallica på Ullevi
28-30 augusti: Americas Cup, segling
September: Frölunda Indians i SHL-premiären
December: Lucia
31 dec: Nyårsfyrverkeri Prata med din ordinarie kontaktperson för mer information och bokning.

Medvind för Sail to see!

Följde du målgången för Volvo Ocean Race i Göteborg, seglingstävlingen som startade i Alicante oktober i fjol? Det och mycket mer sailtosee.com.

Sail to see är den digitala mötesplatsen av och för dem med en passion för kustnära livsstil, seglingssport och evenemang. Vi guidar till destinationerna, folkfesterna och tävlingarna. De hetaste prylarna, trenderna och profilerna. Vi ger dig det senaste genom film, bloggar och nyhetsrapportering från några av de främsta aktörerna i branschen. Med ett levande, relevant och underhållande innehåll tar vi publiken närmare seglingsevenemangen och den kustnära livsstilen.2015 ser ut att bli ett ”superseglingsår” med allt från målgång i Göteborg för Volvo Ocean Race, America´s Cup, Lysekil Womens Match och Stena Match Cup för att bara nämna några. Med oss har du en möjlighet att vara en del av detta festliga sammanhang.
Läs mer på sailtosee.com
www.facebook.com/sailtosee