Vad innebär annonsvisning?
Annonsvisning är det antal gånger som en hemsida eller en annons har visats. En annonsvisning är då en besökare laddar en sida en gång.
Annonsvisningar kan också kallas för exponeringar eller impressions.
Kostnad för annonsvisningar
Annonsvisningars pris baseras på vad det kostar att köpa 1 000 stycken annonsvisningar. Priset kallas CPM, cost per mille eller CPT, cost per thousand.
Står det t ex ”CPM 200” kostar det 200 kr per tusen visningar av en annons, dvs 20 öre per visning av annonsen.
Kampanjutfall
Click Through Rate används för att mäta effekten av en webbkampanj. Måttet visar antalet som har klickat på annonsen dividerat med antalet visningar av annonsen. Detta mått visar dock inte hela bilden då många har tagit del av annonsen men väljer att agera på andra sätt än att klicka på annonsen.
Hur mycket ska man köpa för att få effekt?
Det varierar beroende på hur känd en produkt/tjänst är. En tumregel är att köpa så många exponeringar att det motsvarar ca 18-22 % av den genomsnittliga dagstrafiken. Den här fördelningen benämns SoV, t ex 22 % SoV.
Annonsstorlek
Storleken på internetannonser anges i pixlar (px). Vår översta annons på startsidan kallas Panorama och har måtten 980×120 px eller 980×240 px.
Vikt
Om annonsen är för tung innebär det långsam laddning.
Besök
Antal gånger som en person besöker en sida under en tidsbestämd period. Ett besök kan bestå av flera sidvisningar men skiljer sig från begreppet unika besökare då en person kan göra två besök på en dag. Två besök har då gjorts, men av endast en unik besökare.
ROS
Förkortning för Run Of Site och betyder att annonsen inte har en fast placering utan kan dyka upp överallt på den sida man annonserar på.
RON
Förkortning för Run Of Network och innebär att man köper annonsutrymme över ett bredare spektra av sajter, utan möjlighet att välja en specifik sajt. Väljer du RON i din kampanj ingår följande sajter:
gp.se, hallandsposten.se, hn.se, ttela.se, stromstadstidning.se och bohuslaningen.se
Unika besökare
Kallas även för Unika Webbläsare. Definition på en besökare på en sajt under en specifik tidsperiod. Innebär viss dubbeltäckning då varje person kan gå in på samma sida genom olika enheter (webbläsare) och därmed räknas flera gånger.
Frekvens
Det genomsnittliga antalet gånger en unik användare såg din annons under en given tidsperiod.
Nettoräckvidd
Tittarna räknas bara en gång, dvs antalet unika kontakter som nås av ett budskap. Nettoräckvidden kan bara öka när någon som inte tidigare sett eller hört kanalen/programmet/reklamen tillkommer under den period man undersöker.
OBS-värde
Ett observationsvärde avser hur många personer som observerat en annons eller kampanj. Det kan mätas utifrån antingen erinran eller igenkänning.
SOV
Share of voice är din andel av total tillgänglig volym av visningar – i din kategori eller på t ex en webbplats. En hög SOV betyder att du hörs och syns mycket i förhållande till dina konkurrenter, en låg SOV betyder precis tvärtom; dina konkurrenter syns mer än du.
Totalräckvidd
Ett mediehus består av flera olika medier; till exempel kan man läsa tidningen i pappersform, på datorn, i mobilen och i surfplattan. Med totalräckvidd menas nettoräckvidden (se ovan) för samtliga kanaler. För vår del innebär det antalet unika personer som läser i papperstidningen, på hemsidan och i mobilen.